لامپ فیلامنت چیست ؟

لامپ فیلامنت چیست ؟

لامپ فیلامنت ؛ کاربردها و ویژگی ها

لامپ فیلامنت ( لامپ فیلامانی ) چیست ؟

لامپ فیلامنت ال ای دی یا لامپ فیلامنتی یا لامپ فیلامانی ، در دسته لامپ های دکوری، زیبایی و هنری قرار می گیرد که علاوه بر ظاهری زیبا، نور مناسبی نیز منتشر می‌کنند. لامپ فیلامنتی از نظر ظاهری یادآور لامپ‌های کلاسیک قدیمی با ظاهری حبابی و یا شمعی و اشکی است. در این مطلب از صنایع روشنایی جوشار به بررسی کاربرد لامپ فیلامنت ، ویژگی لامپ فیلامنت و معرفی انواع لامپ ال ای دی فیلامنتی می‌پردازیم. از اطلاعات ارائه شده می توان به عنوان راهنمای خرید لامپ ال ای دی فیلامانی استفاده کرد.

انواع لامپ فیلامنتی

لامپ فیلامنتی در انواع شکل های متفاوت برای جایگزینی با مدل‌های لامپ های رشته ای قدیمی ساخته شده و در بازار وجود دارد. از جمله انواع لامپ حبابی، لامپ اشکی و لامپ شمعی است که کاربرد لامپ فیلامنت نیز متناسب با نوع لامپ متفاوت است. 

لامپ لوستر فیلامنتی

لامپ‌های فیلامنتی را به راحتی میتوانید با لامپ‌های خانه خود عوض کنید. بهترین لامپ برای لوسترها، لامپ فیلامنتی لوستر است. این لامپ هم روشنایی بسیار شبیه به لامپ‌های رشته ای قدیمی دارد و همینطور مصرف برقش بسیار کم و بهینه است. ضمنا در مناطق و فصل های گرم، لوسترهایی که لامپ‌های قدیمی دارند، گرمای قابل توجهی تولید میکنند، با استفاده از لامپ‌های فیلامنتی، روشنایی نوری شبیه به لامپ‌های رشته ای خواهید داشت.

 لامپ حبابی فیلامنتی

لامپهای فیلامنتی حبابی، برای سرپیچ‌های معمولی استاندارد قایل استفاده است و به سادگی با لامپ‌های قدیمی قابل تعویض هستند. در جاهایی که لامپ‌ها در معرض دید قرار دارد، لامپ فیلامنتی حبابی یک پیشنهاد با زیبایی بی‌نظیر است.

تفاوت لامپ ال ای دی فیلامنتی با لامپ‌های رشته ای قدیمی

مصرف برق لامپ‌ رشته ای قدیمی بسیار بالا و غیر بهینه است. این لامپ‌ها بیشتر از ۹۵ درصد انرژی برق را به گرما تبدیل می‌کنند و تنها ۵ درصد آنها را به نور تبدیل میکنند. به همین علت هم شما نمیتوانید به راحتی بعد از روشن شدن به آنها دست بزنید. پس از اینکه فناوری ال ای دی در روشنایی به مرحله تجاری سازی رسید، یکی از محصولات ال ای دی، لامپ فیلامنتی بود. در طراحی و ساخت لامپ فیلامنتی، سعی شده است که ظاهر لامپ، مانند لامپ‌های رشته ای قدیمی باشد اما، نقاط ضعف آن را نداشته باشد. البته باید در خرید لامپ فیلامنتی به وجود استانداردهای لازم توجه کرد.

لامپ فیلامانی برای نورپردازی؛ زیبایی کلاسیک

زیبایی مهم ترین ویژگی لامپ های ال ای دی فیلامنتی است. یکی از ویژگی های کاربردی وسایل روشنایی و لامپ ها، کاربردهای زیباسازی و استفاده آن ها در طراحی دکور فضاهای مسکونی، تجاری و اداری است. لامپ های فیلامنتی شباهت زیادی به لامپ های رشته ای قدیمی دارند و از این رو حسی خاطره انگیز را ایجاد می کنند.از قدیم، لامپ های ال ای دی حبابی جزء رایج ترین نمونه های لامپ بوده و هستند.

لامپ های فیلامنت نوعی از لامپ های ال ای دی هستند با مصرفی مشابه با سایر لامپ های ال ای دی دیگر با این تفاوت که نسبت به آن ها کمتر گرم می شوند.لامپ ال ای دی فیلامنت از لحاظ ظاهر و نور مشابه لامپ های رشته ای است. ظاهری زیبا، مصرف بسیار کم مصرف از دیگر ویژگی های این لامپ هاست. این نوع لامپ مناسب انواع مختلف لوستر می باشد. مخصوصا لوستر هایی که لامپ در آن دیده می شود. همچنین برای لوستر های دارای شید (کلاهک) نیز استفاده از این لامپ توصیه می شود زیرا لامپ های با حرارت تولیدی بالا باعث سوزاندن این شید ها می شوند. لامپ ال ای دی فیلامنت برای لوستر های حبابی پیشنهاد نمی شود زیرا در این گونه لوستر ها لامپ ها به ندرت دیده می شود.

فواید لامپ فیلامنت

از جمله مهمترین فواید لامپ فیلامنت ، که باعث تنوع کاربرد لامپ فیلامنت شده است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صرفه‌جویی انرژی بیش از %۸۵ در مصرف برق
  • دارای طول عمر بیش از ۲۵۰۰۰ ساعت، ۲۵ برابر لامپ‌های رشته‌ای و ۳ برابر لامپ‌های کم‌مصرف
  • دوستدار محیط زیست به دلیل عاری بودن از مواد سمی جیوه،  سرب و گازهای شیمیایی و منطبق بر استاندارد بین‌المللی RoHS
  • کاهش انتشارگازهای گلخانه‌ای
  • فاقد پرتوهای فرابنفش و فروسرخ
  • نور بدون لرزش و سوسو Flicker Free و کاهش خستگی چشم
  • طراحی ظاهری زیبا
  • مناسب برای طراحی فضاهای تجاری، هتل ها، رستوران ها و کافه ها

ویژگی‌های لامپ فیلامنت

از جمله مهمترین ویژگی لامپ فیلامنت ال ای دی، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی نوین، حباب شیشه‌ای به همراه جدیدترین تلکنولوژی ال ای دی  ز نظر ظاهری شبیه به لامپ‌های سنتی
  • نصب و جایگزینی سریع و آسان
  • بازده نوری و ضریب حفظ شارنوری بالا
  • طول عمر بسیار بالا
  • روشن شدن سریع و آنی
  • طراحی جذاب
  • عملکرد بسیار مطلوب در هوای سرد و دماهای پایین
  • مقاوم در برابر قطع و وصل مکرر برق و کلیدزنی در مقایسه با لامپ‌های کم‌مصرف و فلورسنت
  • سازگاری با سیستم‌های روشنایی خورشیدی به دلیل مصرف بسیار کم انرژی
  • حساسیت کم نسبت به نوسانات، تغییرات ولتاژ شبکه و دمای محیط به دلیل بهره‌گیری از راه‌انداز الکترونیکی جریان ثابت مبتنی بر IC
  • مجهز به Constant Current IC Driver جهت افزایش عمر و کارکرد درایور الکترونیک و منبع نوری ال ای دی.

نوشتن یک نظر

ایمیل شما بصورت عمومی منتشر نمی شودفیلدهایی که با * نشان شده اند، الزامی اند.

شما می توانید از این تگ های html استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*